Forum Brzeg on
Regulamin Kalendarz Szukaj Album Rejestracja Zaloguj

MegaExpert

Poprzedni temat :: Następny temat
Z historii brzeskich kościołów
Autor Wiadomość
nyenalth 


Wiek: 82
Dołączył: 16 Mar 2013

UP 2 / UP 0



Wysłany: 2013-03-25, 03:08   

Chcąc odwdzięczyć się za pomoc – pokazuję jedną z ksiąg biblioteki łańcuchowej w Oleśnicy. Pochodzi z biblioteki książęcej (?) z Brzegu. Książę Joachim Fryderyk podarował ją (i jeszcze kilka - dzieła Lutra i Melanchthona) w 1596 r. bibliotece łańcuchowej, którą założył książę Karol II Podiebrad. Na wewnętrznej stronie okładki widnieje notka donacyjna. Na zdjęciu widać piękny herb księstwa brzeskiego i łańcuch przymocowany w dolnym lewym rogu (łańcuch dorobiono w Oleśnicy) Sama okładka też jest dziełem sztuki. Pokazuję też regał z której księga była wyjęta do zdjęcia.

http://www.olesnica.org/Brzeg/ksiega.jpg

http://www.olesnica.org/Brzeg/tytul.jpg

http://www.olesnica.org/Brzeg/donacja.jpg

http://www.olesnica.org/Brzeg/regal.jpg

Biblioteka ta istnieje w tym samym pomieszczeniu od 1594 r. Zachowała się po wojnie przed przeniesieniem do Warszawy, gdyż proboszczowie ukrywali jej istnienie do czasów, gdy już nie groziło wywiezienie. Oleśnica ma szczęście do księży dbających o zabytki i promujących je. Księgi te były restaurowane w 1997-1998 r.
Oprócz tej biblioteki istniała w zamku biblioteka książęca założona przez Karola I Podiebrada, większa od brzeskiej (o czym mało kto wie), ale w 1884 trafiła do Lipska i w 1945 r. większość oleśnickich ksiąg uległa spaleniu podczas nalotu.
Marek Nienałtowski
Ostatnio zmieniony przez nyenalth 2013-03-25, 09:22, w całości zmieniany 1 raz  
2 UP 0 DOWN
 
Dziedzic_Pruski 



Wiek: 63
Dołączył: 19 Lut 2007

UP 4808 / UP 7271



Wysłany: 2013-03-30, 21:05   

anthropos napisał/a:
Dane o tym artyście zamieszcza katalog wystawy z Muzeum Narodowego we Wrocławiu autorstwa Piotra Oszczanowskiego i Jana Gromadzkiego Theatrum vitae et mortis. Grafika, rysunek i malarstwo książkowe na Śląsku w latach ok. 1550 – ok. 1650, Wrocław 1995, s. 115
Podobne informacje znajdują się także w pracy "Untersuchungen zur Geschichte der schlesischen Maler (1500 – 1800)” (Badania nad dziejami malarzy śląskich (1500 – 1800)), Alwin Schultz, Breslau 1882, dostępnej w sieciowych zbiorach Dolnośląskiej Biblioteki Cyfrowej. Link

Baltazar Latomus – już w roku 1569, gdy występuje przed sądem w roli opiekuna, określany jako „malarz Jego kiążęcej mości” w Brzegu (..), 13. czerwca 1592 otrzymuje prawa obywatelskie, w r. 1582 mieszka za masztalnią ((książęcą) stajnią), a w r. 1600 – w jednym z domów klasztornych (chodziło o dawny klasztor dominikanów) naprzeciw zamku książęcego. W r. 1603 zwraca Radzie - z zaliczki ze sprzedaży swego domu - 2 marki i 12 groszy, pożyczone jego żonie i synowi podczas infekcji (przypuszczalnie chodziło o chorobę lub zarazę) (..).

W pracy tej figuruje również Melchior Latomus, przypuszczalnie wspomniany wyżej syn Baltazara.

Melchior Latomus – malarz w Brzegu, w r. 1592 otrzymuje prawa obywatelskie, w r. 1596 otrzymuje markę i 6 groszy za namalowanie herbu na nowych proporcach.
Ostatnio zmieniony przez Dziedzic_Pruski 2013-03-30, 21:07, w całości zmieniany 1 raz  
2 UP 0 DOWN
 
anthropos 



Wiek: 58
Dołączył: 22 Paź 2007

UP 352 / UP 54



Wysłany: 2013-03-31, 22:12   

Być może wspomniany Melchior Latomus był synem, a być może - i to bardziej prawdopodobne - bratem Baltazara. Świadczyła by o tym zapiska o przyjęciu prawa miejskiego wraz z Baltazarem. Gdyby był jego synem wiadomość taka nie byłaby odnotowana. Za brata Baltazara uznawał Melchiora także cytowany już Ewald Wernicke. Gwoli ścisłości imię Melchior nosił też ojciec Baltazara, obywatel Wrocławia.
0 UP 0 DOWN
 
Dziedzic_Pruski 



Wiek: 63
Dołączył: 19 Lut 2007

UP 4808 / UP 7271



Wysłany: 2013-08-05, 19:42   Pojezuicki kościół Podwyższenia Krzyża Świętego, cz. 1

Po dłuższej przerwie powracamy dziś do cyklu o brzeskich kościołach i – przechodząc do kościoła św. Krzyża, sięgamy na początek po "Briegische Chronik oder gedrängte Ortsbeschreibung und Geschichte der Stadt Brieg von deren Entstehung an bis auf unsere Tage. Ein Beitrag zur Schlesiens Staats-, Religions- und Cultur-Geschichte zur Belehrung und Unterhaltung für Einheimische und Fremde" (Kronika brzeska lub zwarty opis miasta i historii Brzegu od jego założenia aż po nasze dni. Przyczynek do państwowej, religijnej i kulturalnej historii Śląska dla pouczenia i zabawienia dla miejscowych i obcych), Karl August Schmidt, Brieg 1845.

Katolicki kościół farny św. Krzyża

Kościół leży na zachodnim krańcu ulicy Grodzkiej (Zamkowej) przy placu Zamkowym i jest zbudowany w stylu ubiegłego stulecia (tj. XVIII). Od zewnątrz jego długość wynosi 70, a szerokość 38 łokci. U zachodniej ściany czołowej stoją 2 nieukończone wieże, zaś przy głównym portalu dobrze wykute rzeźby św. Tadeusza Judy i św. Jana Nepomucena.

Na uwagę zasługują malowidła wewnątrz kościoła - na sklepieniu i ścianach, będące dziełem jezuity, ojca Kubena. Dzięki umiejętnie namalowanym na plafonie kolumnom, artysta zdołał (optycznie) powiększyć wysokość kościoła. Stojąc na środku kościoła, tj. w punkcie obserwacji, spoglądamy w górę, gdzie nasz wzrok gubi się w chmurach, pośród których znajduje się mistrzowsko przedstawiona boska gloria, otoczona przez wszystkich świętych. Głównym motywem fresków, nawiązujących do wezwania kościoła, jest historia krzyża i związane z nim cuda. W górnych czterech narożnikach nawy znajdują się wyobrażenia cudów, które krzyż sprawił we wszystkich czterech żywiołach. Grupy postaci są bardzo dobrze rozmieszczone, a ich koloryt – mimo że łagodny – na tyle mistrzowski, że nawet mimo ich wielkiej liczby, każda z postaci jest dla obserwatora patrzącego z dołu wyraźnie odróżnialna. Nad ołtarzem przedstawiono wywyższenie węża miedzianego na pustyni przez Mojżesza, niestety koloryt w północnej części kościoła ucierpiał wskutek wilgoci.

Nad 10 bocznymi kaplicami kościoła znajduje się tyleż balkonów, a sklepienia pokrywają malowidła obrazujące historię Krzyża – od Konstantyna Wielkiego (r. 337 n.e.) do ponownego ustawienia na Kalwarii przez Herakliusza w XII w. (w rzeczywistości w r. 628; w egzemplarzu kroniki błąd ten poprawiono ręcznie). Niezwykle udane jest wyobrażenie bitwy cesarza Konstantyna z Maksencjuszem. Malowidła w bocznych kaplicach, również świadczące o geniuszu ich twórcy, przedstawiają czyny świętych, którym kaplice są poświęcone, zaś malowidła na filarach – ukrzyżowanie zbawiciela.

W kościele posługę sprawują proboszcz i dwóch kapelanów, z których jeden jest także wikarym powiatowym. Parafia obejmuje jedynie katolików zamieszkałych w mieście i należy do arcykapłańskiej diecezji brzesko-grodkowskiej. Prawa patronackie sprawuje królewski fiskus.

Historia kościoła

Po śmierci ostatniego brzeskiego księcia w r. 1675 i przejściu księstwa pod panowanie cesarskie, cesarz Leopold I skierował do Brzegu misję jezuicką. 1.czerwca 1681 r., w Niedzielę Trójcy Św., do Brzegu przybył ojciec Georgius Klein, rektor kolegium jezuickiego w Kłodzku, któremu towarzyszył ojciec Eliasz Nentwig – misjonarz i superior. Po przyjęciu przez cesarskiego radcę Urzędu Zwierzchniego z Wrocławia (Oberamt), barona von Plenkena oraz cesarskiego komisarza von Tamma, miało miejsce uroczyste przedstawienie władzom, w którym uczestniczyli komendant (twierdzy) von Tiem, brzeski radca rejencyjny von Grutschreiber, senatorowie (tj. rajcy) Scholtz i Brettschneider oraz rządca urzędu von Korkwitz. Misja otrzymała za bezpłatną kwaterę kanonię (tu dom, kamienicę, pierwotnie przeznaczoną na mieszkanie jednego z kanoników kolegiaty), znajdującą się na terenie podlegającym jurysdykcji kolegiackiej, gdzie urządzono kaplicę domową, w której aż do wybudowania kościoła odprawiano nabożeństwa. Oprócz przydzielenia domu, cesarz zezwolił misji na użytkowanie małego ogrodu zamkowego, późniejszego placu parad, a także przyznał jej z dochodów brzeskiego urzędu (kasztelanii?) deputaty w drewnie, zbożu i w gotówce. Misjonarzy wspierano także w inny sposób. Do początkowo dwóch misjonarzy dołączył w r. 1686 trzeci - nauczyciel młodzieży katolickiej. Ponieważ w latach 1696 – 1708 w rękach katolików pozostawał kościół ewangelicki w Pępicach, misjonarze odprawiali w nim katolickie nabożeństwa.
Siedzibę jezuitów w Brzegu określano mianem rezydencji jezuickiej. Zakon stosował takie nazewnictwo w odniesieniu do mniejszych ośrodków, takich jak brzeski. Ponieważ nie doszło do utworzenia kolegium, nie było też gimnazjum i profesorów, a misjonarze musieli oprócz swej właściwej działalności prowadzić także kształcenie młodzieży, zebranej w trzech, czterech klasach. W tym miejscu krótkie wyjaśnienie. W Brzegu było gimnazjum, z tym że ewangelickie. Jak pamiętamy z odcinków o kolegiacie, książę zakładając gimnazjum, przepisał mu dochody przynależne kolegiacie, gdy kanonicy i tak przeszli hurmem na luteranizm, dodatkowo zachęceni gwarancją dożywotnich dochodów na niezmienionym poziomie. Jezuici byli wprawdzie zainteresowani pozyskaniem gimnazjum oraz kościoła zamkowego, ale gdy te plany nie wypaliły, musieli pomyśleć o własnych inwestycjach. W r. 1727 przeniesiono się do nowej rezydencji. W tym samym czasie zakupiono także za cesarskim zezwoleniem za 5 tys. guldenów plac pod budowę kościoła. Uroczyste położenie kamienia węgielnego, w obecności cesarskiego garnizonu, odbyło się jednak dopiero 14. września 1735 r. 27. listopada 1745 ojciec Kuben ukończył freski, a 24. sierpnia 1746 r. kościół został poświęcony.
Od r. 1776, w którym Fryderyk II przekształcił zakon w królewski instytut szkolnictwa, w Brzegu nie było już szkoły, a superior i dwóch kaznodziejów troszczyło się wyłącznie o sprawy kościelne. Po rozwiązaniu zakonu w r. 1801 (w rzeczywistości rozwiązanie zakonu miało miejsce w r. 1773) zastąpili ich kuratus i kapelan kościoła zamkowego, a od r. 1802 - jeszcze jeden kapelan. W wyniku sekularyzacji kościół św. Krzyża został kościołem parafialnym i otrzymał trzeciego kapelana, który musiał biegle władać językiem polskim i niemieckim, a od r. 1809 był także duszpasterzem domu pracy (tj. cuchthauzu) i przytułku dla obłąkanych. Po przeniesieniu (trzeciego kapelana) w r. 1819, w kościele pozostał proboszcz i dwóch kapelanów.

Kolumna Trójcy św. Na placu Zamkowym

Kolumna w stylu gotyckim (tak interpretuje ją autor, w rzeczywistości kolumna jest oczywiście barokowa) i w formie piramidy powstała w r. 1737 na koszt mistrza murarskiego, Krzysztofa Melchera z Brzegu i została wykuta z jednej bryły piaskowca. U szczytu widzimy wyobrażenie Trójcy św. Nieco niżej, na pierwszym gzymsie (tu poziom, „piętro”), znajduje się figura Maryi z gwiaździstą koroną i z wężem u stóp. W czterech narożnikach znajdują się wyobrażenia św. Jana Chrzciciela, św. Jana Nepomucena, św. Józefa i św. Rocha wraz z ich atrybutami. Znajdujący się między nimi bas-relief (płaski relief) nawiązuje do męczeńskiej śmierci św. Barbary. Zaraz pod pierwszym gzymsem, u nasady kolumny znajduje się otwarte z dwóch stron wyobrażenie groty, w której św. Rozalia spędziła życie na kontemplacji męki zbawiciela. Pod gzymsem u podnóża kolumny znajduje się inskrypcja z dedykacją i nazwiskiem fundatora.

Plac Św. Trójcy (obecnie część pl. Moniuszki) nosił dawniej nazwę targu/ placu Solnego (tak jak we Wrocławiu), zaś stykający się z nim dzisiejszy plac Zamkowy był dawniej książęcym ogrodem kwietnym, łączącym się z tarasem, w miesjcu dzisiejszego magazynu soli (tj. na terenie dzisiejszego ogrodu zamkowego).

Oprócz kolumny św. Trójcy, w Brzegu znajdują się jeszcze dwie figury przed katolickim kościołem farnym (tj. św. Krzyża), wspomniane w opisie kościoła, kamienna statua św. Jana Nepomucena przy nowym moście odrzańskim oraz dwie cysterny (tu otwarte zbiorniki na wodę) – jedna we wschodniej części rynku, przed wielką lub miejską apteką, na środku cysterny znajduje się figura kobiety, naturalnej wielkości, druga – w zachodniej części rynku, naprzeciw Sukiennic (chodzi o ulicę, cysterna znajdowała się przed ratuszem), gdzie dziś zwykle odbywa się zmiana wart (zaraz przy południowej ścianie ratusza znajdował się odwach, czyli główny posterunek wojskowy, w którym stale trzymana była warta). Cysternę zdobi posąg Neptuna, także naturalnej wielkości.

Statua św. Jana Nepomucena nosi u podnóża następującą inskrypcję: Anno 1729 (tj. w roku kanonizacji św. Jana Nepomucena przez papieża Benedykta XIII), 1. lipca, na rozkaz Jego Ekscelencji, hrabiego św. Cesarstwa Rzymskiego von Althana, rzeczywistego cesarskiego generała cejgmistrza (General-Feldzeugmeister - stopień generalski, w pewnym sensie odpowiadający generałowi broni) oraz komendanta posterunku Brzeg, ustawiono tę statuę ku większej chwale Boga i św. Jana Nepomucena oraz stojącego tu garnizonu. Joseph A. Bechert fecit (wykonał – sygnatura rzeźbiarza).

Statua stała pierwotnie po prawej stronie wjazdu na stary most odrzański, niedaleko bramy Odrzańskiej, twarzą zwróconą ku wschodowi. W środę 23. kwietnia 1845 r. przeniesiono ją na dzisiejsze miejce przy wjeździe na nowy most odrzański, obrócono twarzą na zachód, a także pomalowano i ozłocono. Statua stała tam przez 100 lat. Zaginęła w r. 1945. Podobno widziano ją w odrzańskim mule (przypuszczalnie została strącona) i być może wciąż tam jest.
Ostatnio zmieniony przez Dziedzic_Pruski 2013-08-06, 08:10, w całości zmieniany 1 raz  
2 UP 1 DOWN
 
Dziedzic_Pruski 



Wiek: 63
Dołączył: 19 Lut 2007

UP 4808 / UP 7271



Wysłany: 2013-08-09, 07:32   Cysterny w dawnym Brzegu, dygresja.

Mimo że nieco zbaczamy z właściwego tematu, to jednak fakt istnienia w dawnym Brzegu wspomnianych w poprzednim przyczynku cystern, czyli zbiorników/ rezerwuarów wody, być może nawet wodotrysków, jest mało znany i dlatego wart poruszenia. W przeciwieństwie do innych śląskich miast, jak np. Kłodzka, Nysy, Jeleniej Góry czy Świdnicy, a zwłaszcza miast Czech i Moraw, gdzie takich cystern, dziś pełniących głównie rolę fontann, zachowało się całkiem sporo, brzeskie nie przetrwały niestety próby czasu. Jak już wspomniano w tym wątku, oprócz dwóch cystern w rynku, istniała także trzecia – na Kanonii, czyli przy dzisiejszym placu Moniuszki, przed budynkiem gimnazjum. Był to duży (długi na 21 kroków i szeroki na 12) zbiornik, który – jak podaje Schönwälder - zniknął jeszcze w XVIII w. przy okazji budowy kościoła. Później miała się tam znajdować pompa.

Tezie o zniknięciu cysterny zdaje się jednak przeczyć zamieszczony poniżej (rycina 1) fragment z ryciny Wernera, na którym widzimy cysternę oraz kościół. Na tejże rycinie dostrzegamy także cysternę w południowo-zachodnim narożniku rynku, u wlotu ulic Mlecznej i Pawłowskiej (Dzierżonia), a także kolejną – na placu Młynów. Zastanawia brak cysterny przed ratuszem, ale że ta zdawała się stać bliżej pierzei rynku, jej brak należy tłumaczyć zasłonięciem przez front kamienic w widoku z lotu ptaka. W północno-wschodnim narożniku rynku, u wlotu ulic Młynarskiej i Opolskiej (Reja), widać też tzw. błazeńsą klatkę, w której zamykano m.in. różnych furiatów, pieniaczy i wichrzycieli. Taka instytucja przydałaby się również na forum :wink: .

Wspomniane powyżej 4 cysterny odnajdujemy także na prezentowanym tu już, bardzo ciekawym planie twierdzy z poł. XVII w. (rycina 2). Jest tam jeszcze piąta - w pobliżu zamkowego ogrodu, w miejscu dzisiejszego kościoła św. Krzyża, Być może więc Schönwälder pomylił tę ostatnią z cysterną z Kanonii, tym bardziej, że w rozdziale poświęconym kościołowi (w następnym odcinku) wspomina o jej rozebraniu.

O cysternach w rynku i nieopodal zamkowego ogrodu wspomina też Wernicke w „Zwięzłej kronice topograficznej Brzegu do wymarcia Piastów w r. 1675” (Kurzgefasste topographische Chronik der Stadt Brieg bis zum Aussterben der Piasten 1675, Ewald Wernicke, Brieg 1879):

Rezerwuary wodne założono we wschodniej i zachodniej części (rynku); w r. 1605 rzeźbiarz Wesemann Schmid z Hamburga wykonał za 91 talarów cesarskich nowy trzon (Röhrkasten - obudowę rury, co sugeruje istnienie doprowadzenia wody/ wodotrysku) przed ratuszem (przypuszczalnie naprzeciw apteki), ozdobiony portretami i kwiatonami.

(..)

W r. 1600 czterech murarzy ze Strzelina w pięć dni na nowo wymurowało strzelińskimi kamieniami cysternę obok ogrodu dworskiego.


A może by tak nawiązać do dawnej brzeskiej tradycji i postawić fontannę przed ratuszem, w miejscu dawnej cysterny z Neptunem, nawet – był już kiedyś taki pomysł - z nieszczęsnym Trytonem, wegetującym dziś na zamkowym dziedzińcu. Poczucie realizmu podpowiada jednak, że władze miasta, a zwłaszcza niektórzy kierowcy, wolą jednak parking. :(

Opis rycin, zamieszczonych poniżej:

Rycina 1. Fragment widoku Brzegu z lotu ptaka z „Topografii ...” Wernera, poł. XVIII w.
Rycina 2. Fragment planu twierdzy i miasta z poł. XVII w.
Rycina 3. Brzeski rynek od południa i zachodu – widok z narożnika u wlotu ulic Małujowickiej (Staromiejskiej) i Kołodziejskiej (Chopina). Między ratuszem a zachodnią pierzeją widoczna jest cysterna z Neptunem. Widać także wspomniany w poprzednim przyczynku budynek odwachu, doklejony do południowej fasady ratusza. Rycina pochodzi ze strony Dolny Śląsk na fotografii.
Rycina 4. Ratusz i pierzeja zachodnia rynku, widziane z narożnika u wlotu ulic Grodzkiej (Zamkowej) i Celnej (Wojska Polskiego). Rycina pochodzi ze strony Brzeg na starych fotografiach.

Rycina 1.jpg
Plik ściągnięto 90 raz(y) 449,55 KB

Rycina 2.jpg
Plik ściągnięto 137 raz(y) 296,77 KB

Rycina 3.jpg
Plik ściągnięto 146 raz(y) 179,83 KB

Rycina 4.jpg
Plik ściągnięto 129 raz(y) 163,29 KB

Ostatnio zmieniony przez Dziedzic_Pruski 2013-08-09, 07:33, w całości zmieniany 1 raz  
4 UP 1 DOWN
 
Dziedzic_Pruski 



Wiek: 63
Dołączył: 19 Lut 2007

UP 4808 / UP 7271



Wysłany: 2013-09-12, 19:36   

Na następną część cyklu o brzeskich kościołach zapraszam na portal Fajnybrzeg, gdzie odtąd regularnie ukazywać się będą kolejne przyczynki do historii Brzegu i okolic. W planach m.in. zamek, brzeskie przedmieścia i oblężenie Brzegu w r. 1642. Link
Ostatnio zmieniony przez Dziedzic_Pruski 2013-09-12, 19:37, w całości zmieniany 1 raz  
3 UP 1 DOWN
 
Franco Zarrazzo 
Per astra ad anthropologiae



Wiek: 57
Dołączył: 26 Mar 2006

UP 1052 / UP 1969


Skąd: Ciemnogród

Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 2013-09-12, 19:37   

Znaczy pa pa pa? :D Nie będziesz moderował już tego wątku ani trolował w innych na Forumbrzeg?
Ostatnio zmieniony przez Franco Zarrazzo 2013-09-12, 19:40, w całości zmieniany 2 razy  
0 UP 3 DOWN
 
Dziedzic_Pruski 



Wiek: 63
Dołączył: 19 Lut 2007

UP 4808 / UP 7271



Wysłany: 2013-09-12, 19:41   

Wprost przeciwnie, dalej będę punktować różnych prawdziwków i kołtunów, skupiając na tym całą uwagę. <tak2>
1 UP 1 DOWN
 
Franco Zarrazzo 
Per astra ad anthropologiae



Wiek: 57
Dołączył: 26 Mar 2006

UP 1052 / UP 1969


Skąd: Ciemnogród

Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 2013-09-12, 19:42   

A to ci historia... jak się patrzy...
0 UP 1 DOWN
 
Dziedzic_Pruski 



Wiek: 63
Dołączył: 19 Lut 2007

UP 4808 / UP 7271



Wysłany: 2013-09-12, 19:43   

Jeszcze się przepatrzy to i owo. :D
1 UP 1 DOWN
 
Franco Zarrazzo 
Per astra ad anthropologiae



Wiek: 57
Dołączył: 26 Mar 2006

UP 1052 / UP 1969


Skąd: Ciemnogród

Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 2013-09-12, 19:45   

Patrzaj, patrzaj :)
0 UP 1 DOWN
 
Dziedzic_Pruski 



Wiek: 63
Dołączył: 19 Lut 2007

UP 4808 / UP 7271



Wysłany: 2013-09-12, 19:56   

... a patrzaj końca.
3 UP 1 DOWN
 
mulder 


Wiek: 47
Dołączył: 21 Gru 2008

UP 2397 / UP 3901



Wysłany: 2013-09-13, 06:09   

Szkoda, Dziedzicu. Będę przerzucał się zatem i na tamten portal.
2 UP 2 DOWN
 
waldemar_n 



Wiek: 66
Dołączył: 07 Paź 2005

UP 454 / UP 1604



Wysłany: 2013-09-13, 13:08   

Dziedzic_Pruski napisał/a:
Na następną część cyklu o brzeskich kościołach zapraszam na portal Fajnybrzeg, gdzie odtąd regularnie ukazywać się będą kolejne przyczynki do historii Brzegu i okolic. W planach m.in. zamek, brzeskie przedmieścia i oblężenie Brzegu w r. 1642. Link


Mam cicha nadzieje, ze pewne nieeuropejskie osobniki pozostana na forumbrzeg i nie pojawia sie na "dziewiczym" nowym portalu tylko w jedynym celu, aby zniszczyc nastepny portal :-)

Lepiej niech zostana na forumbrzeg, gdzie beda mogli sie spokojnie "gotowac w swoim sosie" ...

______________________________________________________________

"Był taki czas, kiedy budowaliśmy to forum dla społeczeństwa, a nie tylko do uprawiania poli-potyczek i wymiany nieuprzejmości ze strony min.
Franco Zarrazzo,
krzysztof Wojtunik,
lord
"

______________________________________________________________
1 UP 2 DOWN
 
Brzeski
Brzeski


Dołączył: 05 Wrz 2005

UP 110 / UP 54


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2013-09-14, 14:49   

Dziedzic_Pruski napisał/a:
Na następną część cyklu o brzeskich kościołach zapraszam na portal Fajnybrzeg, gdzie odtąd regularnie ukazywać się będą kolejne przyczynki do historii Brzegu i okolic. W planach m.in. zamek, brzeskie przedmieścia i oblężenie Brzegu w r. 1642. Link


To już naprawdę ostateczna decyzja?
FajnyBrzeg też jest fajnym miejscem, ale przyzwyczaiłem się do formy i przejrzystości tego forum, i akurat dział historyczny z przyjemnością się czytało. A pewne indywidua zaśmiecające zawsze można przecież usunąć w razie czego. Może jednak Dziedzicu pozostałbyś tu?
2 UP 0 DOWN
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Zobacz posty nieprzeczytane

Skocz do:  

Tagi tematu: brzeg, koscioly


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template BMan1Blue v 0.6 modified by Nasedo
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 36
Nasze Serwisy:









Informator Miejski:

  • Katalog Firm w Brzegu