Citroën DS – model samochodu osobowego klasy średniej-wyższej, produkowanego przez firmę Citroena, we Francji w latach 1955-1975.
Model Citroën DS w wersji Berline (sedan) zaprezentowano na salonie samochodowym w Paryżu w 1955 r. Wywołał sensację w skali międzynarodowej a już pierwszego dnia złożono zamówienia na 12 tys. sztuk. Z miejsca okrzyknięto go samochodem przyszłości, na co pewien dziennikarz odpowiedział, że to auto dzisiejsze ale wszystkie pozostałe są przestarzałe.
Francuzi zwykli nazywać go (a właściwie ją, gdyż samochód – la voiture, jest w języku francuskim rodzaju żeńskiego) Déesse, czyli Bogini i tak też wielu właścicieli go traktowało.
Początkowo zastosowano silnik z jego poprzednika, modelu Traction Avant. Później ofertę uzupełniono o większe jednostki. W 1960 r. firma Chapron zaprezentowała DS w wersji Cabriolet. W 1968 r. nastąpiła jedyna poważna zmiana nadwozia w historii modelu. Polegała ona przede wszystkim na zmianie kształtu przednich świateł. Podwójne reflektory schowano za kloszem o aerodynamicznym kształcie. Wewnętrzne światła skręcały się wraz z kołami doświetlając zakręty. W 1974 r. pojawił się następca modelu DS, Citroën CX.
DS był rewolucyjny nie tylko pod względem stylistycznym, ale także a może przede wszystkim technicznym. Pod kierunkiem głównego inżyniera Andre Lefebvre'a, zastosowano w nim wiele rozwiązań hydraulicznych, a były to:
hydropneumatyczne zawieszenie
hydrauliczny układ hamulcowy
hydraulicznie sterowane sprzęgło
hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
Tak duża ilość nowych, wcześniej nie stosowanych rozwiązań sprzyjała początkowo awariom. Prowadzenie samochodu z automatycznym sprzęgłem i niekonwencjonalnym układem hamulcowym, wymagało przyzwyczajenia, jednak nie wszystkim klientom pasowało. Odpowiadając na ich potrzeby, Citroën stworzył model ID.
Silniki
Modele DS i ID były wyposażane w te same mniejsze silniki, jednak w modelu ID wprowadzano je z pewnym opóźnieniem, gdyż to model DS był dla firmy najważniejszy. Większe jednostki były zarezerwowane dla modelu DS, jednak ID kombi wyposażany był w gaźnikowe silniki 21 i 23.
DS/ID 19 – 1911 cm³, 70 KM – 1955-1965
DS/ID 19A – 1985 cm³, 78-91 KM – 1965-1969
DS/ID 20 – 1985 cm³, 99 KM – 1969-1975
DS 21 – 2175 cm³, 106 KM – 1965-1972
DS 21ie – 2175 cm³, 125 KM – 1970-1972
DS 23 – 2347 cm³, 115 KM – 1972-1975
DS 23ie – 2347 cm³, 130 KM – 1972-1975.
Mój dziadek jest szczęśliwym posiadaczem DSa. Ale na razie jest w trakcie remontu. Mam nadzieje że kiedyś wyjedzie na ulice Brzegu . a oto kilka fotek Citroena DSa 23 Pallas
dodano
Patrz posty niżej
Ostatnio zmieniony przez smooth 2007-03-18, 11:08, w całości zmieniany 4 razy
tamte zdjęcia nie wypaliły ale mam te same w normalnym rozmiarze
a te dwa ostatnie zdjęcia to zdjęcia DSa mojego Dziadka na razie jak widać w trakcie remontu
Ostatnio zmieniony przez smooth 2007-03-18, 11:06, w całości zmieniany 5 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum