Forum Brzeg on
Regulamin Kalendarz Szukaj Album Rejestracja Zaloguj

MegaExpert

Poprzedni temat :: Następny temat
Katastrofa lotnicza pod Brzegiem w 1913 roku
Autor Wiadomość
tadjurek 


Wiek: 73
Dołączył: 14 Paź 2005

UP 117 / UP 4


Skąd: oczywiście z Brzegu

Wysłany: 2007-02-04, 20:44   Katastrofa lotnicza pod Brzegiem w 1913 roku

Moderowany przez Lotnik:
Temat wydzielony z wątku "lotnisko w Skarbimierzu"
[url=http: (link] http://www.forumbrzeg.pl/...hp?t=4600[/url]


Zainteresowanym historią lotnictwa w Brzegu warto podać, że we wrześniu 1913 roku w trójkącie między linią kolejową a drogą na Wrocław, od przejazdu kolejowego, a z przeciwnego boku miejscem dzisiejszego wysypiska śmieci w Gaci, odbywały się manewry wojskowe dla uczczenia 100 rocznicy zwycięskiej bitwy pod Lipskiem.
Na manewry przywieziono pociągami z Wrocławia samoloty i po złożeniu ich próbowano lotów. Doszło do wypadku, jeden z samolotów rozbił się tuż po starcie. Na miejscu upadku, dzisiaj prawie dokładnie na granicy województw, około 250 m od głównej drogi na Wrocław i na lewo od drogi prowadzącej z głównej szosy do wysypiska, w szczerym polu, rosną 4 sosny, a między nimi jest kamień narzutowy z napisem po niemiecku: "Tu w katastrofie samolotu 4 IX 1913 zginęli: porucznik von Eckenbrecher- 18 Regiment Dragonów, porucznik Prins- 83 Regiment Piechoty". Jest to miejsce pierwszej na Śląsku katastrofy lotniczej a może nawet pierwszej na obecnych ziemiach polskich.
Ostatnio zmieniony przez Lotnik 2007-04-15, 23:01, w całości zmieniany 1 raz  
0 UP 0 DOWN
 
Lotnik 


Wiek: 41
Dołączył: 04 Lip 2006

UP 8 / UP 1


Skąd: Brzeg

Wysłany: 2007-02-04, 23:10   

zgadza się. należy dodać, że pułk lotnictwa stacjonował w Oławie....

W 1913 roku odbywały się na Śląsku wielkie manewry armii niemieckiej, związane z rocznicą wojny w 1813 roku. Na terenie powiatu oławskiego ćwiczyli m.in. 11 dywizja piechoty z Wrocławia oraz pułk huzarów z Oławy. Do prowadzenia rozpoznania lotniczego wyznaczono eskadrę, złożoną z czterech samolotów – Flieger Abteilung 6 (FA 6) pod dowództwem Jaspara von Oertzen.

Major Jasper von Oertzen otrzymał 19 września 1912 roku patent pilota DLV z numerem 290. Później został dowódcą Flieger Batalion 1, latał m.in. w Kamerunie, w 1914 roku dowodził Feldflieger Abteilung 1 we francuskim Thirlmont. Zmarł w 1948 roku,

Tak przedstawiała wypadek gazeta z 1913 roku

przeżywszy 68 lat.

Tak przedstawiała wypadek gazeta z 1913 roku


Jednostka lotnicza uczestnicząca w manewrach, z której pochodzili dwaj polegli lotnicy, powstała 1 października 1912 roku, i stacjonowała w Darmstadt. W manewrach brały udział ogółem dwa sprawne samoloty z FA 6, osiem dwupłatowych LVG z FA 4 oraz sześć kolejnych Rumpler Taube z FA 5.

Samoloty eskadry to trzy maszyny Rumpler Taube i jednen Albatros Taube. Manewry odbywały się w pobliżu wsi Gać, a w pobliskich Lipkach, w ramach manewrów, zbudowano most pontonowy przez Odrę. Samoloty przywieziono koleją do Brzegu, a następnie ciężarówkami dostarczono na polowe lotnisko w Gaci. 3 września 1913 rozpoczęto montaż samolotów. Składanie maszyn postępowało sprawnie i następnego dnia rano rozpoczęto oblatywanie. Porucznik von Eckenbrecher -pilot i por. Prins – obserwator, wykonali jeden lot próbny i nic nie zapowiadało nadchodzącej tragedii. Około 9:30 dwóch młodych lotników (pilot miał 26 lat) wystartowało na kolejnej maszynie. Samolot prawidłowo osiągnął właściwą prędkość i oderwał się od ziemi. Po osiągnięciu wysokości ok. 100 metrów, pilot zamierzał wykonać lot wokół okolicznych miejscowości. Po starcie Rumpler zatoczył krąg nad lotniskiem, gdy nagle z trzaskiem pękły tuż przy kadłubie dźwigary lewego skrzydła.
Na oczach wszystkich
Zgromadzeni widzowie z przerażeniem obserwowali niesterowny samolot, spadający ciasną spiralą. Lotnicy nie mieli żadnych szans na ratunek, w tamtych czasach nie używano jeszcze spadochronów. Samolot pionowo zarył się w ziemię, tuż obok namiotów wojskowych. Po chwili opadło również oderwane wirujące skrzydło. Z trudem wydobyto ciała dwóch poruczników ze szczątków drewniano-płóciennej maszyny. Zmarłych przewieziono do szpitala Czerwonego Krzyża w Brzegu. Lotnicy pochodzili z pułków rozlokowanych poza Śląskiem. Porucznika Prinsa pochowano w Cassel ( w pobliżu Koblencji). Jego nekrolog podpisał w imieniu korpusu oficerskiego hrabia von Moltke – junior, który był dowódcą 83. pułku piechoty, skąd pochodził obserwator por. Prins. Rodzina Moltke jest dobrze znana historykom I wojny światowej. Ojciec hrabiego Moltke był szefem sztabu generalnego armii niemieckiej.

info: "gazeta powiatowa" oława
0 UP 0 DOWN
 
anthropos 



Wiek: 58
Dołączył: 22 Paź 2007

UP 352 / UP 54



Wysłany: 2016-02-16, 21:21   

Miejsce katastrofy wciąż żyje:
http://www.sanko.wroclaw....gac/pomnik.html
http://www.gazeta-olawa.p...temu-pod-gacia/
0 UP 0 DOWN
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Zobacz posty nieprzeczytane

Skocz do:  

Tagi tematu: 1913, brzegiem, katastrofa, lotnicza, pod, roku


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template BMan1Blue v 0.6 modified by Nasedo
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 23
Nasze Serwisy:









Informator Miejski:

  • Katalog Firm w Brzegu