Volkswagen Golf, Polo, Passat, Transporter do rocznika 2002
Objawy
Po przekręceniu stacyjki kontrolki nie zapalają się w ogóle lub tylko jarzą. Nie działa rozrusznik lub też rozrusznik działa a auto nie chce odpalić.
Diagnoza
Należy sprawdzić czy w momencie przekręcenia kluczyka do pozycji rozrusznika wydobywa się z komory silnika charakterystyczne stuknięcie przy rozruszniku. Jeżeli nie ma tego stuknięcia to uszkodzona jest kostka stacyjki. Jeżeli stuknięcie pojawia się to uszkodzony jest półautomat rozrusznika.
Naprawa
Zawsze sprawdzamy czy występuje masa (-) na silniku, sprawdxamy to omomierzem. W przypadku braku przejścia należy wymienić przewód masowy idący do silnika.
W przypadku uszkodzenia kostki stacyjki, należy zdjąć całą kierownicę, plastiki w pobliżu kierownicy oraz dźwignie od kierunkowskazów i wycieraczek. (Uwaga w przypadku naprawy auta z poduszką powietrzną należy odłączyć akumulator na czas naprawy) Jeżeli jest poduszka powietrzna to odkręcamy torxem śruby z tyłu kierownicy, po czym odczepiamy taśmę poduszki. Wtedy możemy wyciągnąć stacyjkę (stacyjka musi być przekręcona do pierwszej pozycji lub do pozycji zapłon) Nakładając drewniany kołek na wieloklin kierownicy uderzamy kilka razy młotkiem, wtedy stacyjka wysunie się w kierunku siedzenia kierowcy. Należy wykręcić plastikową kostkę do której idą przewody i zakupić w sklepie motoryzacyjnym (Dostępne od ręki występują 2 rodzaje). Wkładamy nową kostkę i montujemy wszystko w odwrotnej kolejności.
Jeżeli rozrusznik pyka przy przekręcaniu stacyjki musimy wykręcić rozrusznik. (Uwaga zawsze przy odłączonym akumulatorze). Z rozrusznika wykręcamy półautomat i zakupujemy nowy. Przed zakupem warto sprawdzić rozrusznik "na stole" Podając + z akumulatora na 2 styki rozrusznika oraz (-) na obudowę. W trakcie ponownego montażu profilaktycznie czyścimy wszystkie styki szczotką drucianą oraz preparatem do usuwania tlenków.
Koszt wymiany całej stacyjki 100 - 2000zł (w przypadku wersji z immobilizerem)
Koszt wymiany kostki stacyjki 10-15zł
Koszt wymiany całego rozrusznika około 400zł
Koszt wymiany półautomatu około 60zł
Niestety nie posiadam dokumentacji fotograficznej ale przy nadarzającej się okazji zrobię.
Jest to artykuł który ma na celu pomagać w naprawie bez zbędnych kosztów. Autor nie ponosi odpowiedzialności za nieudolną naprawę przez osoby trzecie. Wykorzystywanie artykułu poza forumbrzeg.pl bez zgody autora jest zabronione.
Jeżeli chodzi o kostki stacyjki to mogę powiedzieć że to stadart w VW golf 1 2 3 a także w innych modelach posiadających taką samą kotkę stacyjki czyli passat b3 b4 i transportery.
Jeżeli jest problem z odpaleniem a ruzrusznik kręci to polecam sprawdzić bardzo prosto:
- zaciągnąć hamulec ręczny i przekręcić w pozycję rozrusznik jeżeli zgaśnie kontrolka zaciągniętego hamulca ręcznego to zanika napięcie na układ wtryskowy i auto nie odpali.
Jeżeli chodzi o elektrykę to przyczyn może być wiele, zawsze trzeba zacząć od rzeczy najprostszych
Kosztuje 15 zł a po rabacie dal stałych klientów mniej W brzegu dostaniesz bez problemu na Reja (obok meblowego) Mają zawsze dwa rodzaje.
Fakt robota jest bardzo pracochłonna i może zająć nawet 4-5 godzin (wszystko zależy od stopnia konstrukcji auta) Oczywiście czas jest tak długi gdyż trzeba wszystko dokładnie zrobić (poduszka, stuki plastików itd.) i rozebrać dość sporą część przy kierownicy
Mam ściągacz do tulejki kierownicy i możliwość skasowania błędu poduszki, przy użyciu ściągacza to nie trwa długo, tylko trzeba zerwaną śrubę rozkręcić.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum