Wysłany: 2008-11-23, 22:00 Wielkie kolejowe przemeblowanie
Od początku grudnia popularne pociągi pospieszne przejmie PKP Intercity. Dla firmy to ogromne wyzwanie, bo nagle zatrudnienie w niej wzroście dwukrotnie, a liczba uruchamianych pociągów - trzykrotnie. Pasażerowie muszą się jednak liczyć z pewnymi utrudnieniami
Zgodnie z rządowym planem w pierwszych dniach grudnia ma wejść w życie jedna z największych reform na kolei w ostatnich latach. Spółkę PKP Przewozy Regionalne przejmą samorządy wojewódzkie, a odłączone połączenia międzywojewódzkie (popularne pociągi pospieszne) oraz połączenia międzynarodowe, obsługiwane do tej pory przez PKP PR, trafią do PKP Intercity. - 30 listopada przyjedzie pociąg, którego właścicielem będzie PKP Przewozy Regionalne, 1 grudnia wyjedzie pod skrzydłami PKP Intercity - mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Intercity.
Jego spółka już od dawna przygotowywała się na przejęcie przewozów międzywojewódzkich. Zmiany będą olbrzymie: - PKP IC z dnia na dzień podwoi swoje zatrudnienie z 4,9 tys. do prawie 10 tys. osób. Dziennie będzie średnio uruchamiać nie ok. 150 pociągów, ale niemal 500 - mówi Warsewicz. Obroty spółki zwiększą się o kilkaset milionów złotych (obecnie sięgają 1,1 mld zł rocznie).
Sceptycy ostrzegają, że w ten sposób PKP Intercity zmonopolizuje rynek kolejowych przewozów dalekobieżnych w Polsce. - To nieprawda - zaprzecza prezes Warsewicz. - Przecież obie spółki należą do jednego właściciela. Poza tym wszyscy zapominają, że Intercity na co dzień konkuruje z samochodami, transportem lotniczym czy autobusowym - dodaje. Jego zdaniem skupienie wszystkich dalekobieżnych przewozów kolejowych w jednych rękach jest zgodne z rozwiązaniami europejskimi. - Dzięki temu będziemy lepiej przygotowani do liberalizacji unijnego rynku kolejowego w 2010 r. - mówi Warsewicz. Już za nieco ponad rok zagraniczni przewoźnicy będą mogli przewozić pasażerów na trasach wewnątrz Polski. Przykładowo, jadąc z Warszawy do Berlina, pociąg należący do kolei niemieckich będzie mógł przewieźć pasażerów ze stolicy do Poznania. Teraz jest to mocno ograniczone.
Dla PKP Intercity przejęcie dodatkowych połączeń to gratka. Jednak czy skorzystają na tym pasażerowie? Warsewicz zapewnia, że tak. - Pasażerowie nie zobaczą od razu rewolucyjnych zmian. Będą one następowały stopniowo. Zapewnimy lepsze skomunikowanie połączeń. Będziemy poprawiać jakość usług, rozwijać różne kanały sprzedaży - mówi.
Jednak po 1 grudnia pasażerowie mogą napotkać pewne kłopoty. Wszystko przez to, że dwie kolejowe spółki - Przewozy Regionalne i PKP Intercity - wciąż nie dogadały się w sprawie wzajemnego honorowania biletów.
Negocjacje nad wspólną ofertą są prowadzone, ale - jak przyznają kolejarze - raczej nie ma szans na szybkie podpisanie umowy. - Na razie trwają pewne prace koncepcyjne i rozmowy pomiędzy spółkami, więc na wypowiadanie się o szczegółach jest za wcześnie - stwierdza Robert Nowakowski, dyrektor handlowy PKP Przewozy Regionalne.
Problem będą mieli posiadacze biletów miesięcznych i promocyjnych, które obowiązywały w składach PKP PR. Przykładowo pasażer, który miał bilet miesięczny na pociąg pospieszny, mógł jeździć także składami osobowymi. Teraz straci taką możliwość, bo pociągi pospieszne będzie obsługiwała spółka PKP Intercity, a osobowe - firma Przewozy Regionalne.
Stracą również pasażerowie, którzy do tej pory chętnie korzystali z promocyjnych ofert typu bilet turystyczny czy karnetu Regio. Pozwalały one na dużo tańsze podróże wszystkimi pociągami PKP PR. Teraz ich zakres ma być ograniczony jedynie do składów osobowych. Na pocieszenie takie okrojone bilety mają być tańsze niż obecnie.
Jak zapewnia Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP SA, ceny biletów na pociągi pospieszne, przejęte przez Intercity, nie zmienią się. - Nie ma też planów wprowadzenia miejscówek w tych składach - wyjaśnia.
dwie kolejowe spółki - Przewozy Regionalne i PKP Intercity - wciąż nie dogadały się w sprawie wzajemnego honorowania biletów.
czyli - mam rozumieć - muszę sobie kupić 2 bilety miesięczne, a jeśli kupię tylko jeden, będę skazany na wieczne czekanie na pociągi? kto da mi pieniądze na ten drugi bilet?
zmuszenie przeciętnego studenta do podjęcia decyzji "jeździć osobowymi czy pospiesznymi" skutkuje tym, że albo nie ma możliwości dotarcia na zajęcia na czas, albo jesteśmy na uczelni sporo przed czasem i szlag nas trafia. nie mówiąc już o powrotach.
zalev, kupujesz miesięczny taki na którym wiecej jeździsz....
ale jeśli będzie to niewielka różnica ( ilość przejazdów osob/ pośp) to kupujesz miesieczny na pośpieszne a osobówki kupujesz pojedynczo. ale moze dojdą do porozumienia
/tu był bezsensowny wywód na temat kupowania dwóch miesięcznych w dwie strony/
edit: KtOŚ - racja, wskutek rozkojarzenia zapomniałem o miesięcznych w jedną stronę tak więc przyznaję, moje wyliczenia głupie były i nieprzemyślane
nie zmienia to jednak faktu, że zamieszania będzie od groma, a kolejki będą jeszcze większe (a każdy dojeżdżający wie, jak wyglądają kasy dworcowe - przykładowo we Wrocławiu - i ile przy nich ludzi)
i nawet, jeśli zdecydujemy się na opcję "osobowy tam, pośpiech z powrotem" czy coś w tym stylu, jesteśmy narażeni na dodatkowe straty czasu i pieniędzy. każdemu zdarzają się przypadki przesuniętych zajęć, jakiejś sprawy do załatwienia czy spóźnień na pociąg. teraz nie dość, że będziemy musieli czekać (co normalne), to jeszcze kupować oddzielny bilet na odpowiedni typ (mimo że mamy już dwa miesięczne). z której strony by nie patrzeć - chore
do tej pory człowiek miał ten luksus, że płacił i jeździł do woli. teraz, chcąc jeździć o której się chce w dwie strony, trzeba płacić prawie 2x więcej.
a mogłem edukację zakończyć na maturze, nie byłoby teraz takich problemów
Ostatnio zmieniony przez zalev 2008-11-23, 23:40, w całości zmieniany 3 razy
ja mam bilet do 12 ;D.....i mam to w głębokim poważaniu, ale będę jeździł tymi i tymi, bo tak mam na bilecie podane
Tak samo i ja
Ale lipton masakryczny, ja wracam wedle mojego widzimisi, raz pośpiechem raz osobówką.. we Wrocławiu nie jeździ się tylko pod określony schemat zajęć na uczelni, są też inne wydarzenia kulturalne do tego wszystkiego zima nadciąga, podziękowałam bardzo za oczekiwanie w tym mrozie na peronie przez godzinę czy dłużej ..... zamiast ułatwić życie szarym użytkownikom pociągów, to włażą w cztery litery tam gdzie i tym komu nie trzeba
Cytat:
Dla PKP Intercity przejęcie dodatkowych połączeń to gratka. Jednak czy skorzystają na tym pasażerowie? Warsewicz zapewnia, że tak. - Pasażerowie nie zobaczą od razu rewolucyjnych zmian. Będą one następowały stopniowo. Zapewnimy lepsze skomunikowanie połączeń. Będziemy poprawiać jakość usług, rozwijać różne kanały sprzedaży - mówi.
Chyba z choinki się urwał, raz spróbowałby sobie pomarznąć na dworcu to by się mu reform odechciało
Ostatnio zmieniony przez Sawka 2008-11-23, 23:37, w całości zmieniany 1 raz
ja jako że jeżdże dość często na dłuższych dystansach pociągami pośpiesznymi mam lekkie obawy co do cen biletów i mam nadzieje że nic się nie zmieni bo koszty rzędu 100zł w 2 strony np jadąc na weekend do domu to nie jest coś miłego
teraz biorąc rower do domu bilety kosztują mnie ok 72zł w dwie strony
mam nadzieje że pkp intercity kojarzące mi się jak narazie z nowszymi szybszymi pociagami takie jak na trasie warszawa-łódź jeżeli by takie pociagi wprowadzili na trasach warszawa wrocław przez częstochowe wtedy był bym mile zaskoczony
Od dnia 1 grudnia 2008 r. PKP Przewozy Regionalne będą uruchamiały, poza wybranymi pociągami pospiesznymi, wyłącznie pociągi osobowe. Pozostałe pociągi pospieszne będą obsługiwane przez PKP Intercity.
W związku z tym od 1 grudnia 2008 r. PKP Przewozy Regionalne wprowadzają nową ofertę:
Bilet turystyczny – w cenie 39,00 zł, ważny będzie w klasie dowolnej we wszystkich pociągach uruchamianych przez PKP Przewozy Regionalne;
Bilety sieciowe – (nowe ceny!) ważne będą w klasie dowolnej we wszystkich pociągach uruchamianych przez PKP Przewozy Regionalne;
Bilety okresowe strefowe imienne na przejazdy w aglomeracji krakowskiej będą ważne tylko w pociągach uruchamianych przez PKP Przewozy Regionalne;
REGIO Karnet – nowa cena - 55,00 zł - będzie obowiązywał w klasie dowolnej we wszystkich pociągach uruchamianych przez PKP Przewozy Regionalne;
RAZEM – oferta zostanie wycofana ze sprzedaży.
Uwaga!
Wszystkie bilety (jednorazowe, okresowe i według ofert specjalnych) wydane w przedsprzedaży do dnia 30 listopada 2008 r. (włącznie), ważne na przejazdy pociągami pospiesznymi PKP Przewozy Regionalne, będą honorowane w pociągach pospiesznych uruchamianych przez PKP Intercity do końca okresu, na który zostały wydane.
Dla biletów wydanych do dnia 30 listopada 2008 r. (włącznie), w przypadku częściowego lub całkowitego zwrotu należności, zmiany umowy przewozu, itp., stosujemy przepisy obowiązujące w dniu ich wydania.
W ramach realizacji Strategii dla transportu kolejowego 1 grudnia 2008 r. Spółka PKP Intercity przejąć ma połączenia pospieszne międzywojewódzkie, dotychczas uruchamiane przez PKP Przewozy Regionalne. Ceny biletów i zasady podróżowania pociągami pospiesznymi międzywojewódzkimi nie ulegną zmianie. Pociągi te nie będą objęte rezerwacją miejsca i nie będzie obowiązywała w nich tzw. miejscówka.
Bilety jednorazowe, okresowe, sieciowe, abonamentowe ważne na pociągi pospieszne PKP Przewozy Regionalne sprzedane przed 1 grudnia 2008 r. będą honorowane przez PKP Intercity w pociągach pospiesznych zgodnie z terminem ważności wskazanym na bilecie. Podobnie jak bilety w ofertach specjalnych „Regio Karnet” i „Bilet Turystyczny”.
Od 1 grudnia 2008 r. na połączenia pospieszne międzywojewódzkie będą sprzedawane bilety PKP Intercity odcinkowe ( tygodniowe, miesięczne, kwartalne) bez zmiany cen i bez obowiązku wykupienia miejscówki. Bilety te będą obowiązywały w pociągach pospiesznych uruchamianych przez PKP Intercity i pociągach TLK.
Ponadto w pociągach uruchamianych przez PKP Intercity od 1 grudnia 2008 r. będzie obowiązywać Bilet weekendowy. Jest to oferta dla osób podróżujących w soboty i w niedziele pociągami Spółki. Bilet ważny w klasie 1 i 2 pociągów IC, Ex, TLK i pociągów pospiesznych międzywojewódzkich, uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów wspomnianymi pociągami, od godz. 19.00 dnia roboczego, poprzedzającego dzień wolny od pracy – do 24.00 ostatniego dnia wolnego.
W pociągach objętych rezerwacją miejsca należy wykupić miejscówkę za 50 % jej ceny. Cena oferty w klasie 2 wynosi 119 zł, w 1 klasie 199 zł.
Oferta Rodzina z PKP Intercity będzie rozszerzona na pociągi pospieszne międzywojewódzkie.
PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne prowadzą prace nad przygotowaniem wspólnych ofert biletowych na przejazdy pociągami przewoźników
Z tego wszystkiego wynika, iż będą 2 rodzaje biletów okresowych - tylko na pociągi pośpieszne (nowa kategoria M) oraz na pociągi pośpieszne wraz z TLK (nowa kategoria D).
Ceny biletu odcinkowego miesięcznego imiennego (w jedną stronę):
Kategoria M do 40 km - 104,50 PLN
Kategoria M od 41 do 60 km - 132,00 PLN
Kategoria D do 40 km - 109,00 PLN
Kategoria D od 41 do 60 km - 135,00 PLN
Do biletów okresowych w kategorii D nie wykupujemy miejscówki, zajmujemy po prostu wolne miejsce w przedziale. Jeżeli jednak ktoś przyjdzie z rezerwacją musimy mu ustąpić.
I to na razie tyle, trzeba poczekać na wspólną ofertę PR i Intercity, pewnie droższą od poprzedniego biletu na pośpieszne i osobowe z PR
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum